Gebedslijst
Profetieën over Nederland
*Let op: ik heb besloten om niet langer iets met inzendingen te doen, omdat de site al heel lang niet meer actief geupdate wordt. Mails zijn nog altijd welkom, maar ik zal niks meer op deze site posten.

zaterdag 11 oktober 2008

Opwekking onder vervolging?

Beste vrienden en lezers,

toen ik deze site begon, was ik enorm geïnspireerd door bepaalde profetieën die God mij had gegeven over een komende opwekking. Verhalen over historische opwekkingen grepen mij zo enorm aan, dat ik het vuur van de verwachting naar een opwekking wel met iedereen wilde delen! Ik zag er heel intens naar uit dat het volk in Nederland massaal bekeerd zou worden, dat de kerk in geestelijke eenheid hersteld zou worden en dat het gebed opnieuw de eerste prioriteit zou krijgen.

Hierin is niets veranderd! Ik verlang nog steeds zo sterk naar al deze dingen, als eerst.

De laatste tijd is er echter iets veranderd over het beeld dat ik van die opwekking heb. Ik geloof nog steeds dat Gods Geest rijkelijk uitgestort zal worden over degenen die naar Hem hongeren. Maar ik krijg steeds meer twijfels over de massaliteit en openlijkheid ervan.

Als we nadenken over opwekking, dan denken we al gauw aan rijen mensen voor de deuren van de kerk. Dan denken we aan genezingen en andere wonderen die in het nieuws komen. Dat denken we aan kerkdiensten die nachten kunnen voortduren, of stadions vol enthousiastelingen. Aan het sluiten van café’s en coffeeshops, omdat alle klanten simpelweg tot geloof zijn gekomen.

In bepaald opzicht denk ik daar nog steeds zo over. Aan de andere kant begin ik steeds meer te twijfelen over, hoe open en massaal een komende opwekking zal zijn. Wat ik om me heen zie, zijn geen voortekenen van zo'n massale en publiekelijke opwekking. Wat ik om me heen zie, is het volgende:
1. Steeds meer mensen komen samen in huiskringetjes die buiten de gevestigde kerk om bestaan. Deze groepjes hebben weinig openlijke, publiekelijke invloed, maar hebben de potentie om enorm veel invloed uit te gaan oefenen op de directe omgeving, dus op vrienden, familie en kennissen.
2. Kijken we naar de wereld, dan zijn er steeds vaker zogenaamde ‘opwekkingen’ die in feite satanisch zijn. Het kenmerk van deze opwekkingen is dat ze steeds openlijker worden. Dat staat dus in tegenstelling tot het echte werk van de Geest, die juist de tendens heeft om in het ‘verborgene’ plaats te vinden.
3. Kijken we naar de westerse wereld, en vooral Nederland, dan zien we dat de zogenaamde tolerantie zorgt voor steeds meer intolerantie tegenover het ware evangelie. Dit geeft aan dat we niet veel tijd hebben, voordat de ware christenen zullen worden vervolgd in de westerse wereld.
4. De openlijke georganiseerde kerken worden steeds vrijzinniger en dwalen steeds verder af van het evangelie. Hierbij doel ik absoluut niet alleen op de traditionele kerken, maar ook op de evangelische en charismatische kerken. Dit is overigens geen oordeel over elke kerk apart: meer over het gehele kerkelijke wereldje in Nederland. We hebben met ons allen gefaald.
5. Het publieke gezicht van God, zoals die door christenen wordt gepresenteerd, is verminkt. Ik bedoel hiermee dat het getuigenis van de kerk (hoe wij God representeren) verminkt is. (Denk bijvoorbeeld aan bepaalde presentators van de EO, maar zij niet alleen...!) Het gevolg hiervan is dat de kerk, samen met haar geloof, een lachertje wordt. Mensen die Jezus nog niet kennen verliezen respect voor de gemeente en dat hebben we helemaal aan onszelf te danken. Ook dit geeft een aanleiding tot uiteindelijke vervolging.
6. Steeds meer mensen ontdekken dat eenheid in de kerk noodzakelijk is. Maar voor velen is het even duidelijk dat die eenheid niet nagestreeft kan worden binnen de gevestigde kerken.
7. Er zijn veel leiders op het podium die in feite helemaal niet geestelijk bezig zijn. En er zijn vele waarachtige dienaren die bewust door de Geest van het podium afgehouden worden. Blijkbaar ligt dit in Gods plan!

Zo zijn er nog veel meer dingen die om me heen gebeuren, die eerder verwijzen naar een verborgen maar toch ook krachtige opwekking, dan naar een openlijke massale opwekking. Ik geloof dat de komende opwekking meer zal hebben van een lijdende, ondergrondse maar krachtige kerk, dan van openlijke en goed georganiseerde kerkdiensten.

We spreken hier dus over een opwekking die kan plaatsvinden binnen een onderdrukte, verborgen kerk. Evengoed zullen er wonderen, genezingen en uitdrijvingen plaatsvinden, zoals ook bij andere zuivere opwekkingen gebeurt. Evengoed zullen er velen tot een zeer radicaal geloof in Jezus worden gebracht... Maar het verschil is dat het niet langer zo openlijk gebeurd, want: “[…] er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten (2 Tim 4,3). (En ik geloof dat die tijd nu al gekomen is!)

Ik verlang nog steeds naar een komende opwekking. Maar ik geloof tevens dat God de kerk klaarmaakt voor iets waar we liever niet aan denken. Toch schrijf ik dit om jullie er juist wel over aan het denken te zetten! Wat God ook doet, het is altijd goed en Hij is altijd te prijzen boven alles. Maar geloven we dat ook, als de komende opwekking met lijden gepaard gaat?

Ik vraag me ook af wat jullie hier van denken, dus geef alsjeblieft je reactie!
Gr. Arnoud

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Arnoud, ingaande op je slotopmerking met vraag, waren mijn gedachten weer bij een radiouitzending die ik zojuist beluisterd heb, een samenvatting van het leven van Polycarpus op radio Maria, door prof. van Calster. Ik liep naar mijn boekenkast en haalde er een boek uit: in de serie Kerkvaderteksten met commentaar, uitgegeven door de Abdij Bethlehem in Bonheiden België: Ignatius van Antiochië, Zeven brieven en: Polycarpus van Smyrna, Brief en Martelaarsakte. Ik denk dat de kerken zullen bloeien als nooit tevoren en dat dat gepaard zal gaan met vervolgingen als nooit te voren. Waarom? Omdat we midden in de Grote Afval zitten als je het mij vraagt. En wie of wat komt daarna? De Anti-Christ. 2e Thess.brief. 2 en 1e Johannesbrief 2. De bijbel is daar glashelder over. En hoe ziet die bloeiende eindtijdkerk eruit? Dat kan niets anders zijn dan de schare die niemand tellen kan uit Openbaring, maar die ontelbaar vele geredden komen dan later voor Gods troon te staan en de ziener vraagt: waar komen ze vandaan en het antwoord is: uit de grote verdrukking. Ik neem aan dat dat is: vervolging, maar ik tast ook hè? Ik verkoop geen waarheden maar mogelijkheden. Help me zoeken broeder. Die opwekking komt, maar die vervolging ook. Niet bang zijn. Kijk naar de martelaar van vandaag: Polycarpus van Smyrna. En denk eraan wat Paulus zegt: dood waar is je overwinning. Laten we zorgen dat we verenigd zijn met de Heer, dan zullen we, na te hebben ondergaan wat moet, volgens Gods eeuwig raadsbesluit nog meer op Hem gelijken en ook met Hem opstaan tot het eeuwige leven. Amen toch?? Jan Paul Kok

Arnoud zei

'laten we verenigd zijn met de Heer', dat is misschien wel het belangrijkste! Helemaal mee eens...

gr

Anoniem zei

mooie stukken, ik ben een beetje gaan rondsurfen omdat ik nieuwsgierig ben naar al die opwekkingen enzo. maar wat ik tot nu toe heb gelezen klinkt me allemaal heel raar in de oren. zoals mensen die een dag op de grond blijven liggen of mensen die gaan blaffen en grommen. is dit van God? aan de andere kant lees je ook weer over mensen die visioenen hebben dat dit allemaal van de duivel is.

hoe het hier in Nederland gaat lopen, ik heb geen idee. Maar mijn zekerheid is dat God zal overwinnen.

gr Mark
en bedankt voor je artikelen

Anoniem zei

Beste Arnoud, mooi gesproken. Ik denk zelf altijd dat de komende opwekking met erg veel noodzakelijk leed gepaard gaat maar dat we daarna allen leven in Christus. Wel vroeg ik me af wat de politiek zou kunnen doen om de naderende opwekking te bespoedigen ik bedoel: wat zouden ze moeten doen. Als de komende opwekking samenvalt met de eindtijd, wat ik echt geloof, dan hebben we toch redenen om aan Gods besluit mee te werken en te helpen bespoedigen? Wat zou de nederlandse regering moeten doen? - Groeten, Evelien