Gebedslijst
Profetieën over Nederland
*Let op: ik heb besloten om niet langer iets met inzendingen te doen, omdat de site al heel lang niet meer actief geupdate wordt. Mails zijn nog altijd welkom, maar ik zal niks meer op deze site posten.

maandag 13 augustus 2007

De opwekking van Nijkerk 1749

Theo Veldhuis
Bron: Herstel

In het Nijkerk van anno 1749 gaat het leven zijn gewone gangetje. De meeste mensen werken op het boerenland en verdienen hun boterham met de opbrengsten van het land en de veehandel. Er heerst onrust. De omstandigheden worden er niet beter op nu her en der de veepest is uitgebroken, en het instorten van de tabaksindustrie vormt een donkere wolk boven het Gelderse dorp aan de rand van de Veluwe. Ondanks deze tegenslagen lijken de mensen niet van zins om God te zoeken. O ja, iedereen bezoekt de Nederlands Hervormde kerk, maar het zondagse pak verdwijnt na de kerkdienst samen met het geestelijk leven in de kast om er de volgende week weer te worden uitgehaald.

Als de jonge dominee Gerardus Kuijpers in april 1749 zijn intrede doet als predikant van de hervormde kerk in Nijkerk, lijkt het erop dat hij een zware taak zal krijgen om de kerkgangers te leiden in hun leven met God. Toch leeft er hoop in zijn hart. Er komen van over de hele wereld berichten dat God bezig is opwekking te brengen. Als een golfbeweging gaan de opwekkingen over de hele wereld. In Schotland en Engeland zijn diverse opwekkingen uitgebroken, die geleid worden door John Wesley en George Whitefield. In de Verenigde Staten is de eerste 'Great Awakening' uitgebroken, onder leiding van de beroemde theoloog Jonathan Edwards, en ook George Whitefield is hierbij betrokken. De jonge kolonies aan de oostkust van Amerika worden op machtige wijze bezocht door de kracht van God. De wereld staat in brand voor Jezus. En als het aan Kuijpers ligt, is Nederland nu snel aan de beurt voor een bovennatuurlijk bezoek van God.


Gerardus Kuijpers



Op 11 oktober 1722 wordt Gerardus Kuijpers geboren. Zijn ouders zijn godvruchtige mensen, die Gerardus opvoeden in een leven dat is toegewijd aan God. Hij is al jong geboeid door geestelijke zaken en besluit theologie te gaan studeren. Met name de oude Oosterse talen hebben zijn aandacht en hij leert Gods Woord vanuit die oorspronkelijke talen kennen. In 1744 begint hij zijn bediening als hulppredikant in de hervormde gemeente van Amsterdam. Kuijpers geniet van de bijbel. Dag en nacht zit hij in zijn studeerkamer gebogen over Gods Woord en ontdekt dat het echte leven met God heel anders moet zijn, dan datgene wat hij om zich heen ziet. De predikingen van Kuijpers zijn indringend en meeslepend en roepen de mensen op om zichzelf te onderzoeken en te breken met de zonde. Hierdoor vindt er een kleine geestelijke opleving plaats in de kerk van Amsterdam. In het dorpje Jutphaas krijgt Kuijpers de gelegenheid om zelf een gemeente te leiden. In de gesprekken die hij voert met de oude weduwe Mientje, wordt Gerardus voorbereid op de taak die God voor hem heeft. Hij besluit zich volledig over te geven aan God. Het komt vaak voor dat Kuijpers biddend en worstelend tot diep in de nacht zijn preken voorbereidt.

Als Kuijpers in 1749 wordt beroepen naar 'Nieuwkerk' is hij zich bewust van de afhankelijkheid van de Heilige Geest en vaak bidt hij voor een krachtige werking van Gods Geest in de harten van de Nijkerkers. Hij is bewogen met de mensen, en ziet de geestelijke armoede die er heerst, maar voelt zich machteloos staan. Wanhopig blijft hij bidden. Samen met zijn collega Roldanus roept hij de mensen op om een leven te leiden dat overeenstemt met Gods bedoelingen, en langzaam maar zeker begint de Geest van God de harten van de mensen te bewerken.

Aan het einde van de zomer van 1749 beginnen steeds meer mensen zich zorgen te maken over hun geestelijke toestand. Elke samenkomst wordt bepaald door deze vraag: "Hoe kan ik zeker zijn van mijn redding?" Omdat het aantal bezoekers nu snel toeneemt, besluit Kuijpers iets wat in de bestaande kerkstructuur revolutionair is: hij zet lekepredikers (niet opgeleide predikers) in bij de huissamenkomsten, die in aantal explosief groeien. Dit oogst veel kritiek van zijn collega's omdat in die tijd de dominee geacht wordt al het werk te doen. Deze heeft er immers voor gestudeerd. Ook zijn collega, dominee Roldanus heeft kritiek op dit besluit van Kuijpers, maar omdat hij de vruchten in de mensen ziet, smelt zijn kritiek grotendeels.

Inmiddels zijn de huissamenkomsten het gesprek van de dag geworden. Zelfs in de kroegen worden diensten gehouden. Gerardus is verbijsterd als hij ziet dat de mensen zo bezig zijn met hun redding en als hij 's avonds na een huissamenkomst thuis komt, ontdekt hij dat alle kamers van zijn huis tjokvol zitten met mensen die niet weten waar ze met hun zonden heen moeten.

Het is 17 november 1749. Dominee Kuijpers preekt die zondag over Psalm 72:16 - "Een overvloed van koren zij in het land; op de toppen der bergen golve zijn vrucht als op de Libanon, en de stedelingen mogen opbloeien als het kruid der aarde." De kerk is vol. De mensen zijn overal vandaan gekomen. De Nijkerkse beroeringen zijn begonnen. Terwijl Kuijpers Gods Woord uit Psalm 72 brengt, beginnen overal mensen te beven en te huilen. De verslagenheid als gevolg van zondebesef is algemeen. In de kerk beginnen mensen te roepen om Gods genade. Het gekerm en geroep is zo groot dat Kuijpers zich bijna niet meer verstaanbaar kan maken.

Tijdens de latere preekbespreking raakt iedereen overtuigd van zonde. Sommigen vallen plotseling op de grond, alsof ze zijn bezweken onder een last die niet te dragen is. Anderen vallen op hun knieën en huilen luid om hun zonden. Er is een diepe honger naar het levendmakende woord van God. Kuijpers spreekt over de werking van Gods Geest in het mensenhart, en als hij uit de bijbel begint te lezen, breekt een niet te stoppen gehuil uit. Kunnen de mensen verlost worden van hun torenhoge zonden? Als Kuijpers aan het einde van de dienst de zegen meedeelt aan de mensen, valt een aantal van hen op de grond. Mensen kunnen niet meer spreken vanwege hun zondebesef. Er woedt een geestelijke strijd om mensenzielen. Tot diep in de nacht gaat het door en de mensen leren dat er verlossing en vergeving is voor zondaren. De oogsttijd is nu begonnen. Alles in Nijkerk staat op het punt om totaal getransformeerd te worden.



Nijkerk verandert. In plaats van getier en gevloek, komen uit alle huizen geluiden van psalmgezang en gebed. Kinderen zijn in een hoekje zacht aan het bidden en overal krijgen mensen belangstelling om de bijbel te bestuderen. Zelfs in de kroegen komen mensen samen om God te zoeken, totdat er uiteindelijk nog maar één kroeg overblijft. Daar zitten de mensen die niets van God willen weten. Maar ook hier gaan de zaken slecht, want het gros van Nijkerks bevolking is bevlogen met een passie voor God. De jongeren praten niet meer over de jaarlijkse kermis en de gokspelletjes. Ze zoeken naar Gods wil voor hun leven en gaan naar de samenkomsten. De kerk zit overvol. Soms drommen meer dan 2.500 mensen samen en de meerderheid moet blijven staan.

Vanuit het hele land komen mensen naar Nijkerk. Het vuur verspreidt zich dan ook snel naar de omliggende dorpen en steden. Putten en Amersfoort kennen ook de verschijnselen van opwekking en dominee De Roy in Aalten kan zich na een serie predikingen over de wedergeboorte niet meer verstaanbaar maken door het luide gehuil, dat huizenver te horen is. Ook in Aalten breekt een opwekking uit.

Kuijpers is zelf niet blij met de heftige manifestaties die in de diensten plaatsvinden. Liever had hij ze niet gehad, maar hij wil God niet in de weg staan. "Ik wilde wel dat ik het tumult kon verminderen, maar de bekering van zielen heeft mijn volle aandacht", zegt hij in een reactie aan zijn collega's. Kuijpers is er namelijk van overtuigd dat het Gods werk is. Wie anders zou mensen zo diep tot bekering brengen? Ook vindt de beweging internationaal aansluiting; Jonathan Edwards onderhoudt contact met Kuijpers en nodigt hem uit deel te nemen in de kring van Amerikaanse en Britse voorgangers die zich regelmatig afzonderen voor gebed en vasten voor de uitbreiding van Gods koninkrijk.

Vanaf de kansel wordt er echter vaak opgeroepen tot kalmte, want Kuijpers overtuiging is dat als het Woord niet gebracht kan worden, het tumult niet mag worden geaccepteerd. Een zacht gezucht en gekreun is dan het enige hoorbare geluid. Als in de loop van 1750 de kerkenraad besluit om de manifestaties niet langer toe te staan, beginnen de diensten weer rustig te verlopen, hoewel er zo af en toe nog diepe zuchten te horen zijn. De opwekking wordt hierdoor echter niet geremd.

Zoals op elk werk van God, is er ook veel kritiek op de gebeurtenissen in Nijkerk. Als Kuijpers in de eerste maand van de opwekking een brief naar zijn vader schrijft over de gebeurtenissen, wordt deze brief door mensen overgeschreven en gepubliceerd. Hierdoor ontstaat er veel kritiek op de opwekking. Delegaties van professoren en dominees bestempelen de manifestaties als duivelswerk. De grootste criticus beweert dat de troon van satan is opgericht in Nijkerk. Kuijpers verliest enkele van zijn beste vrienden door zijn betrokkenheid bij de opwekking. Er zijn ook mensen die de gebeurtenissen in Nijkerk proberen te kopiëren door ook te preken over Psalm 72:16 of de manifestaties na te bootsen. Dit levert waanzinnige taferelen op in een kerk in Hoogeveen, waar de politie eraan te pas moet komen om de orde te herstellen. Dit is natuurlijk olie op het vuur van de critici. De commotie is groot, maar de mensen blijven toestromen. Het vuur van God brandt in het hart van Nederland. In 1953 komt er echter een einde aan. Op last van Stadhouder Willem IV voert de synode een verbod in op de 'uitingen' (manifestaties) in de Kerk. Deze stap zorgt ervoor dat het opwekkingsvuur niet langer om zich heen grijpt, maar langzaamaan dooft.

Rond het jaar 1750 vonden er overal in de wereld opwekkingen plaats zoals die in Nijkerk. John Wesley en George Whitefield preekten wereldwijd in de open lucht en brachten overal opwekking mee. Het belangrijkste kenmerk van deze opwekkingen is dat de uitstorting van Gods Geest een diep zondebesef teweegbracht, waardoor mensen het gingen uitschreeuwen om Gods genade. Hiermee greep God in in een wereld, die steeds goddelozer werd. Het was niet zozeer de mate van voorbede en wanhoop waardoor de opwekkingen uitbraken. Het had meer te maken met God die hongerige mensen bracht op een plaats van verootmoediging, waardoor Zijn Woord veranderend effect kreeg in mensenharten. De opwekking in Nederland was dan ook een onverwacht ingrijpen van God, waardoor een ingeslapen kerk weer wakker werd geschud.
Opwekking in de Alblasserwaard 1752In 1752 werd een boekje uitgegeven door D. Balk, uitgever te Workum, Friesland, met de titel: 'Kort verhael van eenige ongewoone gemoedsbewegingen, onder de inwoners van verscheiden dorpen in de Alblasserwaard'. Het boekje beschrijft de krachtige opwekking, die in 1752 door de Zuid-Hollandse dorpen waaide.

In januari 1752 worden Hardinxsvelt en Giessendam door God bezocht. De opwekking begint niet in de kerk, maar op de scholen onder kinderen van 5 en 6 jaar. Zonder dat er enige aanleiding voor is, beginnen de kinderen luidkeels te roepen en te huilen. Hun lichamen beginnen te schokken en ze worden zo overmand door zondebesef dat ze het uitroepen: "Weg duivel, weg, weg; ik heb u lang genoeg gediend. Ik moet de Here Jezus hebben". Sommige kinderen vallen plotseling op de grond en worden zo hard door elkaar geschud dat er soms 5 of 6 volwassen mannen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de kinderen zich niet bezeren. Als het kind rustig wordt, valt het op de knieën en begint onder tranen te bidden om bekering en genade. In plaats van spelen, beginnen de kinderen voor elkaars bekering te bidden.

Al snel worden de omliggende dorpen ook bezocht door deze bijzondere werking van Gods Geest. In Schoonhoven en Nieuwpoort worden soms meer dan 100 kinderen aangeraakt door God. De opwekking begint zich nu ook te verspreiden in de kerken. Het duurt niet lang of de kerken zitten overvol en de kroegen staan leeg en nutteloos langs de straat. Als de kerkdiensten voorbij zijn, liggen de straten nog urenlang vol met mensen, die huilend bidden om bekering.

Natuurlijk zijn er ook mensen die de opwekking zien als het werk van satan. Maar als duidelijk wordt dat overal waar mensen door elkaar worden geschud, bekering plaats vindt, moet er toch gezegd worden dat de duivel mensen niet tot bekering kan laten komen. Toen er op een dag een tweetal spotters naar een kerkdienst kwamen om de boel belachelijk te maken, werden ze dusdanig door God aangeraakt dat ze onder groot zondebesef kwamen en 4 dagen en nachten, zonder eten of drinken, op de grond lagen te roepen om genade. God bezocht ons volk in deze tijd, zodat de kerken weer vol zaten met toegewijde christenen.

8 opmerkingen:

Eline zei

wow:o

ongelooflijk zeg!!
ik woon zelf in Nijkerk en ik geloof dat God bepaalde mensen hier aan het klaarstomen is om weer zo'n opwekking te brengen maar dan nog groter en massaler dan ooit!

Anoniem zei

My thoughts were, "What information?! All anyone else has channeled on the subject seems pretty vague and worthless Use your paintbrush to remove laser toner from any crevices The opposite is actually more often true as people tend to want to hire specialistsIf God is truly in control of all things and all things are working for our good, what is good or bad? It is all-purpose, timing and destiny
And I saw seven angels who stand before God, and to them were given seven trumpetsThis man would not be able to come to this kind of power unless God Himself would allow it You supply the prize, whether it's jewelry or web hosting, and in return you receive exposure for your business and pleasure in donating to a worthy causeWhen this paper emphasizes about equipping oneself or receiving specialized training, it does not advocate that the priest should be all knowing or he should specialize in exotic sciences

[url=http://www.officialfalconsnflshop.com/]Tony Gonzalez Jersey[/url]
[url=http://www.greenbaypackersteamproshop.com/]Aaron Rodgers Kids Jersey[/url]

For low cost advertising, contact organizations holding charity auctions or raffles To locate one when you're abroad, just ask your hotel receptionist or a friendly taxi driverSure, you may be a master of human First Aid Immerse the burned body part in cold running water for as long as possible

[url=http://www.juliojonesjerseys.us/]Julio Jones Jersey[/url]

Anoniem zei

Magnificent items from you, man. I have
take into accout your stuff prior to and you are just extremely excellent.
I actually like what you have got right here,
really like what you are saying and the best way through which you say it.
You're making it entertaining and you still take care of to stay it wise. I can not wait to learn far more from you. That is actually a tremendous web site.

My web blog flat

Anoniem zei

My brother recommended I might like this website. He was entirely right.

This post truly made my day. You can not imagine simply how
much time I had spent for this info! Thanks!



Also visit my site Where Can You Buy Procerin

Anoniem zei

Aw, this was an incredibly good post. Spending some time and actual effort to generate a very good
article? but what can I say? I procrastinate a lot and don't seem to get anything done.

Feel free to visit my web site; property

Anoniem zei

Pretty! This has been a really wonderful post. Many thanks for providing These Details.

Anoniem zei

There are various online auction sites which you
can check out every now and then if you wanted to find the best
prices on your ugg boots. ì (IE: sand, chestnut, chocolate,
black) UGG boots. And utilization from the preserving stratum within
the knock-off might be a easy preventative pelage - not the genuine
authenticated guy who are able to conflict users; the development is her toes when her vernacular users of sea boots check in the
U.

My site: ルイヴィトン 財布

bluesybob zei

Ik mocht zelfs het antwoord van Ds Kuypers bemachtigen. Als oud Nijkerker echt een must